Bianchi Mělník - dealer p. Petr Valda
www.bianchi-melnik.cz

Proč elektrokolo? S cyklistikou jsem chtěl skončit, nohy již nebyly to co dříve a ploužit se rovnou krajinou mne již neinspirovalo.
Na Vánoce jsem přemýšlel co si pořídit a narazil jsem na nabídku Bianchi Aria E-road a navíc ve váze 12 kg. - zajímavé.
Šel jsem do toho a dodnes to považuji za velice dobrý počin. Ve věku 74 let a s artrózou kolen je to skvělý způsob,
jak si ještě naplno užít jízdu hlavně v mém okolí s velmi kopcovitým terénem a to tomu nahrálo.

Bianchi Aria není rozhodně levné kolo, ale řemeslné zpracování je úžasné a opravdoví silniční cyklisté zaplatí prémii,
za kterou stojí kvalitní italský karbonový rám a plně integrovaná elektronika. Ti, kteří chtějí zážitek z jízdy na e-silnici
levněji, existují samozřejmě jiné možnosti a najdete i elektrické silniční kolo v cenové relaci 90 tisíc korun. Určitě ale
nebude vypadat tak dobře jako Bianchi. Miluji perfektní práci italských „dyzajnérů“ a tak jsem do toho v roce 2021 šel. 
    
 Než vyjedete, je třeba nastrkat do láhve: náhradní duši, montpáky, mimi pumpičku, lepení, imbusy 8, 3 a nýtovač řetězu UNIOR MINI (490 gr.)
     Mechanici z profi týmů doporučují naplnit gumy latexem a přibalit s sebou elektrikářskou izolačku na obtočení píchnutého místa.


     První jízda - první poznatky:
► Především musím vyvrátit domněnku, že na tomto stroji jedete tak nějak i „zadarmo“, možná i s domněním že pojedete
     jako na klasickém elektrokole se středovým pohonem. To si myslí 99% cyklistů, kteří na tomto typu kola nikdy neseděli.
     V žádném případě. Kolo bych asi spíš doporučil průměrně trénovanému cyklistovi nebo bývalému cyklistovi který doplácí
     na věk a opotřebení „figury“. Do kopců skvěle pomůže ale po rovině jedete za své, pokud tedy nechcete jezdit rychlostí
     jen do 25 km/hod. - a počítejte s vyšší váhou kola, na což si rychle zvyknete a pak již Vám to ani nepřijde.
     Ušetřenou energii ze stoupání pak uplatníte na rovině i když nakonec zjistíte, že i do stoupání je třeba dost máknout.      
     Shrnu li to: motor nepřidává rychlost, pouze přidá určitou porci wattů a to jen při jízdě v rychlosti 0-25 km/hod..
     „Je to jako šlapání na kdysi „železném“ závodním kole za starých časů, ale s menší námahou.“
► Motor je opravdu jen přípomoc, šlapat se musí v některých momentech „bohužel“ i více než na normálním kole.
    Je ale fakt, že do kopců je přípomoc znát. První větší stoupání byl Jáchymov 16-19%, ale i tak, sáhnul jsem si do „figury“.
► První jízda byla díky špatnému počasí jen 24 km a spotřeba 11% baterie – foukal studený vítr, 10°C a trochu sem
     tam pršelo a jel jsem okruh který jezdím na klasickém kole a s obdobným nasazením, abych porovnal jak velká je
     přípomoc. Do kopce to je jednoznačná pomoc, po rovině je přípomoc jen do 25 km/h. Jel jsem většinou přes 30 km/h.
     a tedy - „za své“. Okruh s různými „brdky“, který jezdím na silničním kole Ø 21 jsem jel na „elektrice“ Ø i 27.8 km/h..
     Musím však dodat, že tyto první a poznávací jízdy jsem okruhy jezdil s intenzitou, jako bych jel na klasickém kole.
► Stoupání co jezdím na silničním kole Ø 12 jsem jel i 24 km/h. a třeba i na velkou placku! – vlastně jsem si uvědomil,
     že jsem celý okruh neshodil na malý převodník (na normálním kole několikrát) a přitom jsem jezdil vzadu max.22 zubů
     a to mne z jízdy na Arii překvapilo nejvíce, kolo však má menší převodníky a to 50-34 zubů.
► Elektrika – pomalu začínám chápat kdy to zabírá a že pak nesmím klesnout pod rychlost přípomoci. Někdy se mi i zdá
     zda tam není gyroskop který pozná sklon stoupání a někdy to zase zabralo samo a to u každé ze zadaných rychlostí.
     Můžete si totiž nastavit Auto-asistenci, kdy při překročení Vámi nastavené tepové hranice se přípomoc automaticky
     zvýší o jeden stupeň. Auto-asistenci však můžete i nemusíte používat, dá se v aplikaci i zrušit.
► Dodatečně pořízený computer PulsarOne je dobrý, pakliže nemusím sahat pro změnu pomoci na rám ale přepínám
     tlačítkem na compu a stupeň pomoci se mi zobrazí číslicí jak nahorů tak i dolů s možností vypnutí pomoci motoru úplně.
► Převodníky, na elektrice je 50/34 MS a na normálním kole mám 52/36 MT. Měl jsem v úmyslu zkusit kliky přehodit co to
     udělá. Dealer mne ale přesvědčil, abych nechal původní. Měl pravdu.
 
►Douška: „Pokud se na toto silniční kolo posadí člověk zvyklý na středové motory Bosch, Shimano STEPS, YAMAHA...
                   tak z něj po chvilce sleze se slovy "dyť to vůbec nejede". Ano, musí se i tak makat.
                

► Co vydrží rámová baterie:
     Seznamování se s kolem a jízdními vlastnostmi.
     Karlovy Vary - Ostrov - Jáchymov - Boží Dar a zpět = 2x 27km (54 km) a baterie ubylo 65%. Zpět z kopce nebere nic.
     Přesto to byla vynímečná situace která nastává vcelku málo kdy, možná v Alpách. Při normálních jízdách v okolí
     Karlových Varů, běžné „brdky“, krátká stoupání - sleduji že odběr baterie je u mne cca. Ø 12% na 25 km.
     Po delší době, kdy se nabíraly zkušenosti jak jezdit s elektrikou:
     Docela náročný okruh 105,5 km, s nastoupanými 2.000 m ubylo z baterie 82%, v baterii po dojezdu zůstalo ještě 18%.
     Odkaz na Mapu.
► Zajímavý poznatek je sedlo:
     Na kole bylo původní sedlo SELLE ITALIA Novus EVO Boost X-Tech L3  - 146 x 240 - a překvapilo mne pohodlností.
     Časem jsem však zjistil, že po povrchu sedla se nedá hladce posouvat dopředu nebo dozadu (při stoupání) a je krátké.
     Pořídil jsem si jiný typ, který je o 3 cm delší a s hladkým povrchem - 143 x 271 a navíc je sedlo o 182 gr. lehčí. Skvělé.
                                                                            

Na závěr možná jedna dobrá rada:
Prodejci na svých webových stránkách často nabízí nejednu službu, třeba:

V případě elektrokola nedejte na tuto službu a využijte ke koupi obchodníka v místě bydliště či nejbližším okolí.
Elektrokolo přeci jen obsahuje elektroniku, která někdy potřebuje napojit na diagnostiku či opravu, a v místě bydliště
či dosahu okolí přeci jen nenarazíte na problém co s kolem dál, jak ho pak připravit k transportu poštou a třeba
i nebudete na dálku řešit možné dohady. Obchodníci nemají rádi problémy a osobní jednání vše vyřeší lépe.

Máte-li zkušenosti se kterými se můžete podělit, napište mi, rád vše zde pro ostatní uvedu.

 

                                                           První jízda, první testování do stoupání:
                                                              
     Nebudu uvádět, že to celé bylo v pohodě. Mírné stoupání Ostrov - Jáchymov za přípomoci 1 pak 2. V Jáchymově
     na přípomoc až k Policii za 2. Od Policie pod kostelem stoupání do zatáček 16-19% - byl nářez s přípomocí 3,
     malá 34 a vzadu 28 a to až k Abertamské křižovatce a s vlastním nasazením, pak přesto do Ø 18 km/hod..
 
     Co musí vydržet majitel nového kola hned po jeho pořízení:
► Pátek   14.5. Přijel jsem domů zmrzlej, mokrej jak vodník. Hned jak jsem vše vypral a vyčistil začalo venku svítit slunce.
► Sobota 15.5. Chladno ale co se dá dělat. Vyjel jsem ale foukal tak studený vítr, že jsem to po 31 kilometrech vzdal.
► Neděle 16.5. 16 hodin, slunce a tak jsem vyjel. - V 17.h.se vracím se domů, mokrej jak vodník, špinavej, kolo zadělaný.
► Pondělí 17.5. Dopoledne mokro po přeháňkách, odpoledne se zatáhlo, déšť, vítr a chladno 9°C. Nejedu.
► Úterý     18.5. Dopoledne střídavě déšť, odpoledne střídavě, déšť, vítr a oteplilo se na 12°C. Nejedu.
    Tak nějak to vypadá začátkem května 2021.

                                                                                                                            Karlovarsko
                                             
 
                                                                                                       2021
 
                                                                             

                              Zkušenosti po 16.000 km. Naprostá spokojenost, vše bez problémů - šel bych do toho znovu.
                     Dnes bych však určitě zvolil nový a pokročilejší pohon X20, kde je i možnost nových vychytávek a podpor.
                                                              Přečtěte si můj názor na stránce o novém motoru X20.

                                                                                        Veloprůmysl 2022

Úvodní stránka                                                                                                                                                        Všeobecné povídání
Jedno zajímavé kolo - Lapierre Xelius SL 600