Bianchi Mělník - dealer p. Petr Valda
www.bianchi-melnik.cz
|
Proč elektrokolo? S
cyklistikou jsem chtěl skončit, nohy již nebyly to co
dříve a ploužit se rovnou krajinou mne již
neinspirovalo.
Na Vánoce jsem přemýšlel co si pořídit a narazil jsem na
nabídku Bianchi Aria E-road a navíc ve váze 12 kg. -
zajímavé.
Šel jsem do toho a dodnes to považuji za velice dobrý
počin. Ve věku 74 let a s artrózou kolen je to skvělý
způsob,
jak si ještě naplno užít jízdu hlavně v mém okolí s
velmi kopcovitým terénem a to tomu nahrálo.
Bianchi Aria není rozhodně levné kolo, ale
řemeslné zpracování je úžasné a opravdoví silniční
cyklisté zaplatí prémii,
za kterou stojí kvalitní italský karbonový rám a plně
integrovaná elektronika. Ti, kteří chtějí zážitek z
jízdy na e-silnici
levněji, existují samozřejmě jiné možnosti a najdete i
elektrické silniční kolo v cenové relaci
90 tisíc korun. Určitě
ale
nebude vypadat tak dobře jako Bianchi. Miluji perfektní
práci italských „dyzajnérů“ a tak jsem do toho v roce
2021 šel. |
Než vyjedete, je třeba nastrkat do láhve: náhradní
duši, montpáky, mimi pumpičku, lepení, imbusy 8, 3 a
nýtovač řetězu UNIOR MINI (490 gr.)
Mechanici z profi týmů doporučují naplnit gumy latexem
a přibalit s sebou elektrikářskou izolačku na obtočení
píchnutého místa.
První
jízda - první poznatky:
► Především musím vyvrátit domněnku, že na tomto
stroji jedete tak nějak i „zadarmo“, možná i s domněním
že pojedete
jako na klasickém elektrokole se středovým pohonem. To
si myslí 99% cyklistů, kteří na tomto typu kola nikdy
neseděli.
V žádném případě. Kolo bych asi spíš doporučil průměrně
trénovanému cyklistovi nebo bývalému cyklistovi který
doplácí
na věk a opotřebení „figury“. Do kopců skvěle pomůže
ale po rovině jedete za své, pokud tedy nechcete jezdit
rychlostí
jen do 25 km/hod. - a počítejte s vyšší váhou kola, na
což si rychle zvyknete a pak již Vám to ani nepřijde.
Ušetřenou energii ze stoupání pak uplatníte na rovině i
když nakonec zjistíte, že i do stoupání je třeba dost
máknout.
Shrnu li to: motor nepřidává rychlost, pouze přidá
určitou porci wattů a to jen při jízdě v rychlosti 0-25
km/hod..
„Je to jako šlapání na kdysi „železném“ závodním kole za
starých časů, ale s menší námahou.“
► Motor je opravdu jen přípomoc, šlapat se musí v
některých momentech „bohužel“ i více než na normálním
kole.
Je ale fakt, že do kopců je přípomoc znát. První
větší stoupání byl Jáchymov 16-19%, ale i tak, sáhnul
jsem si do „figury“.
► První jízda byla díky špatnému počasí jen 24 km a
spotřeba 11% baterie – foukal studený vítr, 10°C a
trochu sem
tam pršelo a jel jsem okruh který jezdím na klasickém
kole a s obdobným nasazením, abych porovnal jak velká je
přípomoc. Do kopce to je jednoznačná pomoc, po rovině
je přípomoc jen do 25 km/h. Jel jsem většinou přes 30
km/h.
a tedy - „za své“. Okruh s různými „brdky“, který
jezdím na silničním kole Ø 21 jsem jel na „elektrice“ Ø
i 27.8 km/h..
Musím však dodat, že tyto první a poznávací jízdy jsem
okruhy jezdil s intenzitou, jako bych jel na klasickém
kole.
► Stoupání co jezdím na silničním kole Ø 12 jsem jel i
24 km/h. a třeba i na velkou placku! – vlastně jsem si
uvědomil,
že jsem celý okruh neshodil na malý převodník (na
normálním kole několikrát) a přitom jsem jezdil vzadu
max.22 zubů
a to mne z jízdy na Arii překvapilo nejvíce, kolo však
má menší převodníky a to 50-34 zubů.
► Elektrika – pomalu začínám chápat kdy to zabírá a že
pak nesmím klesnout pod rychlost přípomoci. Někdy se mi
i zdá
zda tam není gyroskop který pozná sklon stoupání a
někdy to zase zabralo samo a to u každé ze zadaných
rychlostí.
Můžete si totiž nastavit Auto-asistenci, kdy při
překročení Vámi nastavené tepové hranice se přípomoc
automaticky
zvýší o jeden stupeň. Auto-asistenci však můžete i
nemusíte používat, dá se v aplikaci i zrušit.
► Dodatečně pořízený computer
PulsarOne je dobrý,
pakliže nemusím sahat pro změnu pomoci na rám ale
přepínám
tlačítkem na compu a stupeň pomoci se mi zobrazí
číslicí jak nahorů tak i dolů s možností vypnutí pomoci
motoru úplně.
► Převodníky, na elektrice je 50/34 MS a na normálním
kole mám 52/36 MT. Měl jsem v úmyslu zkusit kliky
přehodit co to
udělá. Dealer mne ale přesvědčil, abych nechal původní.
Měl pravdu.
►Douška: „Pokud se na toto silniční kolo posadí
člověk zvyklý na středové motory Bosch, Shimano STEPS,
YAMAHA...
tak z něj po chvilce sleze se slovy "dyť to vůbec
nejede". Ano, musí se i tak makat.
► Co vydrží rámová baterie:
Seznamování se s kolem a jízdními vlastnostmi.
Karlovy Vary - Ostrov - Jáchymov - Boží Dar a zpět
= 2x 27km (54 km) a baterie ubylo 65%. Zpět z kopce
nebere nic.
Přesto to byla vynímečná situace která nastává
vcelku málo kdy, možná v Alpách. Při normálních jízdách
v okolí
Karlových Varů, běžné „brdky“, krátká stoupání -
sleduji že odběr baterie je u mne cca. Ø 12% na 25 km.
Po delší době, kdy se nabíraly zkušenosti jak jezdit
s elektrikou:
Docela náročný okruh 105,5 km, s nastoupanými 2.000 m
ubylo z baterie 82%, v baterii po dojezdu zůstalo ještě
18%.
Odkaz na Mapu.
► Zajímavý poznatek je sedlo:
Na kole bylo původní sedlo SELLE ITALIA Novus EVO Boost
X-Tech L3 - 146 x 240 - a překvapilo mne
pohodlností.
Časem jsem však zjistil, že po povrchu sedla se nedá
hladce posouvat dopředu nebo dozadu (při stoupání) a je
krátké.
Pořídil jsem si jiný typ, který je o 3 cm delší a s
hladkým povrchem - 143 x 271 a navíc je sedlo o 182 gr.
lehčí. Skvělé.
Na závěr možná jedna dobrá rada:
Prodejci na svých webových stránkách často nabízí
nejednu službu, třeba:
V případě elektrokola nedejte na tuto službu a
využijte ke koupi obchodníka v místě bydliště či
nejbližším okolí.
Elektrokolo přeci jen obsahuje elektroniku, která někdy
potřebuje napojit na diagnostiku či opravu, a v místě
bydliště
či dosahu okolí přeci jen nenarazíte na problém co s
kolem dál, jak ho pak připravit k transportu poštou a
třeba
i nebudete na dálku řešit možné dohady. Obchodníci
nemají rádi problémy a osobní jednání vše vyřeší lépe.
Máte-li zkušenosti se
kterými se můžete podělit, napište mi, rád vše zde pro
ostatní uvedu.
|
První jízda, první testování do stoupání:
Nebudu uvádět, že to celé bylo v pohodě. Mírné stoupání
Ostrov - Jáchymov za přípomoci 1 pak 2. V Jáchymově
na přípomoc až k Policii za 2. Od Policie pod kostelem
stoupání do zatáček 16-19% - byl nářez s přípomocí 3,
malá 34 a vzadu 28 a to až k Abertamské křižovatce a s
vlastním nasazením, pak přesto do Ø 18 km/hod..
Co
musí vydržet majitel nového kola hned po jeho pořízení:
► Pátek 14.5. Přijel jsem domů zmrzlej,
mokrej jak vodník. Hned jak jsem vše vypral a vyčistil
začalo venku svítit slunce.
► Sobota 15.5. Chladno ale co se dá dělat. Vyjel jsem
ale foukal tak studený vítr, že jsem to po 31
kilometrech vzdal.
► Neděle 16.5. 16 hodin, slunce a tak jsem vyjel. - V
17.h.se vracím se domů, mokrej jak vodník, špinavej,
kolo zadělaný.
► Pondělí 17.5. Dopoledne mokro po přeháňkách, odpoledne
se zatáhlo, déšť, vítr a chladno 9°C. Nejedu.
► Úterý
18.5. Dopoledne střídavě déšť, odpoledne střídavě, déšť,
vítr a oteplilo se na 12°C. Nejedu.
Tak nějak to vypadá začátkem května 2021.
Karlovarsko
2021
Zkušenosti po 16.000 km.
Naprostá spokojenost, vše bez problémů - šel bych do
toho znovu.
Dnes bych však určitě zvolil nový a pokročilejší pohon
X20, kde je i možnost nových vychytávek a podpor.
Přečtěte si můj
názor na stránce o novém motoru X20.
Veloprůmysl
2022 |
|