Než začnete číst - upozornění:
Většina cyklistů, ne-li skoro všichni (z čehož zřejmě i
pramení jejich tzv.„nenávist“ k elektrokolům)
znají nebo mají zkušenosti většinou s elektrokoly s motory BOSCH, YAMAHA,
SHIMANO, BROSE a BAFANG
kde je možné po odblokování omezovače zvýšit max. rychlost s
asistencí až do 45 km/hod. a možná jste i potkali
cyklistu,
který nešlape a přitom na elektrokole
jede - toto na typu MAHLE X35/X20 není vůbec možné. S těmito
dvěma možnostmi
se u silničních kol se systémem Mahle -
Ebikemotion X35/X20 nesetkáte - prakticky neexistuje.
Pokud na elektrokole se
systémem Mahle nešlapete - tak nejedete a
přípomoc je pak pouze při šlapání a navíc
jen do rychlosti 25 km/h. - třeba v silném protivětru nebo ve
stoupání.
Je možné použít 3 úrovně výpomoci:
|
Z moji
dlouhodobé zkušenosti
se nepraktičtější jeví použití computeru PulsarOne od MAHLE
kde se dají měnit úrovně přípomoci
tlačítkem přímo na displeji, jak nahoru
tak i dolů a nemusí se vůbec používat
tlačítko na rámové trubce. |
|
Pokud se zajímáte o možnost dojezdu a nenarazit na
prázdnou baterii, věc se u tohoto typu přípomoci má takto.
Přípomoc používám prakticky jen do stoupání. Pokud se jedná
o 5% nebo 15% sklon, vždy jde o to, kolik vlastní
síly vložíte do tlaku na pedály. Můžete využít přípomoc
1.st. a vynaložit větší úsilí při šlapání. Je-li to nad Vaše
síly, přejdete na přípomoc 2.st. která zvýší pomoc motoru,
ale s tím také stoupne spotřeba z baterie. Přejdete-li
na
3.st. - s tím stoupne spotřeba na maximum a baterie bude
spět k dřívějšímu „vyprázdnění“. Prakticky můžete
na kole najet i hodně přes 100 km. pokud budete šlapat bez
přípomoci za „vlastní“ i do stoupání, nebo alespoň
nebudete využívat 2. který žere více a 3.stupeň který žere
nejvíce. Pojedu-li na 50.ti kilometrový okruh, mohu si
klidně dovolit více přípomoci, než když si naplánuji 100 i
více kilometrový a s převýšením i 1000 metrů.
To zn. sledovat displej jak ubývá baterie a přemýšlet co nás
ještě čeká a co si můžeme dovolit.
Motor MAHLE se mi líbí právě proto, že to není „motorka“,
ale člověk do toho musí vložit vlastní úsilí. |
AUTO ASSISTANCE
Jednou z vymožeností systému je možnost nastavení přípomoci
podle momentální tepové frekvence.
Nastavením hranice maximálních tepů v aplikaci a následné aktivaci,
dojde při jízdě - většinou do stoupání
a dosažení nastavené
hranice, k aktivaci přípomoci, která zvýší automaticky svojí úroveň.
Tuto možnost můžete jak aktivovat tak i zakázat.
Italská společnost Bianchi vyvinula novou IPD - systém
vnitřního pohonu pro e-bike kolo Aria
využívající výkonnou
technologii pedálu
X35 V.2 od Ebikemotion.
Zatímco mnoho výrobců motorů hledá možnosti
vysokého výkonu po
celou dobu jízdy, model „X35“ byl zkonstruován tak,
aby pomáhal ale nepřemohl.
Je to perfektní řešení pro jezdce
s touhou absolvovat dlouhé a náročné jízdy a zvolit extra
sílu
a
rychlost profesionála pouze jen v případě potřeby.
Celý systém a veškeré
zapojení je nejmenším a nejlehčím
pomocným
motorem s plným výkonem
na trhu.
Celková váha motoru + 250 W baterie + kabeláž
je jen 3,5 kg.
Srdcem Bianchi Aria e-Road je motor 250 W Ebikemotion X35 V.2
vybavený vlastním mapováním
a vyrobeným
pro italskou společnost s názvem IPD - „Inner Power Drive“. Celý
systém váží 3,5 kg.
Ebikemotion X35 V.2 umístěný v nadrozměrném 100 mm zadním
náboji s deklarovanou hmotností 2,1 kg
poskytuje jezdci výkon 250 W a maximální točivý moment 40 Nm, což
umožní dosáhnout maximální rychlosti 25 km/h
stanovené naším silničním předpisem. Za touto hodnotou se motor automaticky vypne, stejně jako
při brzdění nebo
zastavení šlapání. Srdcem systému je snímač šlapání
PAS Sensor, umístěný uvnitř pravé zadní
vidlice, odkud detekuje
pohyb kola a díky patentovanému algoritmu nabízí možnost mít při vypnutém motoru konvenční kolo nezávislé na
motoru.
Řídicí jednotka baterie a motoru je navržena tak, aby byla plně
integrována do spodní
rámové trubky. Systém je integrován do kola a bicykl je téměř
nerozeznatelný od běžného silničního kola.
Tlačítkem na rámové trubce, musíte vždy procházet 3 režimy,
což je dost nepraktické.
Chcete-li přejít z režimu Power do režimu Comfort, musíte nejprve
přepnout do polohy Off a poté do režimu Eco.
Není to nic vážného, jen si musíte zvyknout ale přesto to není
nejjednodušší.
Ti, kteří by chtěli viditelně na displeji
nastavovat stupeň výpomoci pouhým stiskem vybrané úrovně,
mohu doporučit řešení
zde.
Baterie Panasonic Li-ion 36V/250W je široká 40 mm a je zcela integrovaná a skrytá uvnitř
dolní trubky.
Systém pracuje s výkonem 36 V a 250 W s maximálním točivým momentem
40 Nm.
Možná se 40 Nm. nezdá moc, ale po 15% sklonu, pojedete jako by to
nic nebylo.
Kapacitu integrované baterie lze zvýšit pomocí 250W
externí baterie Xtra Power.
Plné nabití ze síťového připojení je za 3,5–4 hodiny - podle úrovně
vybití.
Při vypnutém systému nedochází k žádnému zatížení pedálů motorem.
Optimální podpora pedálu je mezi 15 a 25 km/h.
Pokud je o baterii dobře postaráno, životnost by měla být
30.000-50.000 km.
- Po dojezdu dobít na 80–90%, pokud jedu
druhý den.
- Nepojedu asi 2-3 dny, tak dobít po jízdě na 45–60%
a teprve pár hodin před jízdou dobít.
- Pokud možno často nevybíjet pod 20%. |
1. Připojte nabíječku do napájecí
zásuvky.
2. Připojte nabíječku k zásuvce vašeho kola.
3. iWOC začne blikat bílým světlem (baterie
má více než 75%)
odpojte kolo od nabíječky. |
• Teplota baterie před nabíjením a před
jízdou by měla mít pokojovou teplotu (15-25 °C)
Pro dlouhodobé skladování: • Suché podmínky • Teplota: 0-20
°C • Úroveň baterie: 30-60 % |
Kalkulačka dojezdu některých motorů a baterií
Pokud bude asistenci používat neustále, dojedete asi
45-60 km. Pokud ji naopak používáte se zohledněním zkušeností,
vaší hmotnosti, směru větru, povrchu vozovky a tlaku v pneumatikách,
pak je možný dojezd 112-128 km.
Ebikemotion pomocná videa
Ebikemotion uživatelské manuály
E-bike-motion na různých rámech
Pokud budete měnit kazetu,
nezapomeňte znovu použít pojistný kroužek.
Řetěz Shimano Ultegra CN-HG701-11,
11sp.
Různé poznatky s řetězem:
1. Pro E-bike doporučuji řetěz KMC. Vydrží min.1000 km.
2. Používám KMC E11, s výdrží tak do 2000 km.
3. Sram PC-1110 se 114 články vydrží cca 1500 km
4. Mně vydržel SHIMANO CN-HG700 2500 km.
Životnost řetězu je závislá od stále se zvyšujících hodnot
točivého momentu, díky kterému přidává elektropohon
dvoj i trojnásobek lidské síly a přenáší je na řetěz, kliky i kazetu.
Dochází tedy k daleko rychlejšímu opotřebovávání
a jezdíte-li pravidelně a dáváte sobě i kolu více do těla, není
neobvyklé, že některý typ řetězu měníte třeba již po 700 km.
Toto ale nemusí platit pro naše silniční e-kolo s pohonem X35, pakliže volíme rozumnou
frekvenci šlapání.
Měření řetězů:
Buď použít metodu, kde není potřeba vymezovat vůli (např.
pověšený nový řetěz vedle jetého),
nebo k měření použít měrku Shimano TL-CN42 - ta vymezuje vůli sama,
a nebo když už se měří jen několik článků šuplérou, tak
musíte při tom buď vymezit vůli
nebo mít zjištěné
kolik to na daném konkrétním řetězu (u každého je
to jiné) vychází bez vymezení vůle.
Pro současně vyráběné 11/12sp. řetězy, je 132,8mm bez vymezení vůle
typický nesmysl předčasné výměny
(to platilo možná ještě tak pro 8sp. ale už ani u 9sp. to neplatilo).
Pak se není čemu divit, proč někomu ty řetězy
vydrží tak málo.
133,1mm bez vymezení vůle může být na některém řetězu pořád včasná
výměna
(tedy kazeta OK s dalším řetězem). Ale také nemusí. Bez vymezení
vůle je to u každého řetězu jiné.
Většinou čím vícerychlostní řetěz, tím může být bez vymezení vůle
delší
protože užší řetězy mívají větší provozní vůle, aby lépe snášely
větší křížení.
SHIMANO CN-HG601
Test řetězů
Máte-li zkušenosti se
kterými se můžete podělit, napište mi, rád vše zde pro
ostatní uvedu.
Kola
Kola Vision Trimax alloy disc, rear hub w/Ebikemotion X35 motor, stejně jako představec Bianchi Reparto Corse
(který stejně jako kola Vision pochází ze stáje FSA) Pláště Vittoria
Rubino IV 700x28, 60TPI, G2.0 Graphene.
Kola Vision TriMax
30 Disc jsou ideální pro jízdu po dobré i špatné silnici nebo i pro
cyklokrosové závody.
Jsou postavena na 6 šroubových nábojích kotoučových brzd s
utěsněnými ložisky kazety (2 FW + 4 RW).
Jejich 30 mm vysoké
hliníkové ráfky mají 19 mm široký (vnitřní) profil ráfku, který
umožňuje pohodlnou jízdu
a jsou připraveny
na silniční bezdušové
pláště. Unikátní interspoke frézování R06 pomáhá snižovat hmotnost,
zvyšovat zrychlení a snazší stoupání.
Ráfky v kombinaci se samosvornými vsuvkami ABS a plochými paprsky
jsou pak tato ručně vyrobená kola připravena
na
jakýkoli stav povrchu, na kterém chcete jezdit.
Součástí dodávky: vč. rychloupínáků, ráfková páska umožňující použití
bezdušových plášťů.
Přední: pevná osa 12 x 100 mm | QR,
Zadní: w/Ebikemotion X35 motor unit
Materiál: hliník ||| Nerezová ocel
Potřebujete-li vyndat zadní kolo, stačí odpojit šestipólový
konektor a pomocí 8 mm imbusového klíče vyjmout kolo.
Toto
však již neplatí u nového typu X20.
Kdo ještě používá motor v zadním kole?
Cannondale
,
GT
,
Orbea
,
Rose
,
Scott
,
Simplon
,
3T
,
Urwahn
&
Wilier. . . .
Jaké typy motorů se dnes na trhu objevují?
|