Výměna zadního kola.
Zadní kolo je připevněno k rámu pomocí dvou matic s
šestihrannou hlavou 8 mm, imbusovým klíčem.
Propojovací kabel mezi motorem a rámem je chráněn plastem a ve spodní
části upevněn třemi šrouby 3 mm,
a také v tomto případě je k jejich odšroubování zapotřebí imbusový
klíč. Musí se proto počítat s tím, že v případě
nešťastné události, kdy narazíte na defekt zadní pneumatiky, není
demontáž a montáž jednoduše okamžitá.
Vybavení
potřebné k sundání zadního kola.
• Šestihranný klíč 8 mm (hmotnost 56 g)
• Šestihranný klíč 3 mm (hmotnost 7 g)
1. Kolo otočit a položit na sedlo na
zem, vyšroubujte malé 3 mm šrouby - dávejte pozor, abyste je neztratili!
2. Sejměte černý plastový kryt a roztažením rozpojte
konektor. Neotáčejte konektorem doleva ani doprava!
Sundání kola
Zajišťovací matice zadního kola povolte imbusem 8 mm a sejměte zadní kolo
jako u klasického kola.
Při zpětné montáži pozor na tvar
čepu a podložky, obě jsou tvarovány tak, aby odpovídaly tvaru patky.
Při zasouvání kola musí být závitová část čepu otočena nahoru,
zatímco zploštělá část musí být kolmá k zemi.
Zub na podložce musí být umístěn pod čepem a musí vstoupit do patky.
Následně můžete matice rovnoměrně
střídáním stran utáhnout až do
konečného zajištění. Doporučení: do duše před jízdou použít opravné
mléko Tufo.
Zadní kolo kompletně váží 3,23 kg.
BATERIE
Fenomén „formátování baterie“
Někteří prodejci před zimou nabízí formátování baterie.
Pokud máte ve vašem elektrokole baterie Li-Ion,
pak se tomuto kroku zcela vyhněte.
Formátování baterie je cyklus, kdy se baterie úplně vybije a
úplně nabije.
To se dříve provádělo kvůli paměťovému
efektu,
kterým staré NiMH a NiCd baterie trpěly.
Nové baterie Li-Ion
nemají žádný paměťový efekt a formátováním těmto bateriím naopak
zkrátíte životnost!!
Baterie v Bianchi Aria E-Road: Panasonic, lithium-mangan-ion, 36V
250Wh.
Jak se tedy o baterii starat?
Bateriím vadí extrémy - velké teplo/velká zima, úplné
vybití/úplné nabití, tzn. nesnažit se z baterie vyždímat
maximum, tedy nevybíjet ji úplně, ale také naopak, vyvarujte se také vybití baterie natolik, aby se elektrokolo
samo
vypnulo. Nabíjejte ji po každé jízdě bez ohledu na to, jakou
vzdálenost jste ujeli nebo nakolik je vybitá.
Baterii nenabíjejte úplně na do plna. Při nabíjení nad 80% (napětí 40V) roste odpor, baterie se víc
zahřívá.
Je prokázáno, že nabíjení baterie na 41V místo 42V (tzn. cca na
90%) může až 2x prodloužit její životnost.
Samozřejmě že bude o něco málo menší dojezd, ne ale vždy potřebujeme
celých 100% baterie.
Pro delší
uskladnění nabijte na cca 60%. Nejlépe baterii dělá, když je nabita v rozmezí 20 - 80%.
Nikdy neskladujte
baterie venku, kde je teplota kolem 0°C. Stejně tak
je neskladujte při teplotách nad 30°C, pro uskladnění
je ideální 5-15°C a suché prostředí a doporučení je, kontrolovat
baterii zhruba jednou za dva měsíce.
Při výletech se vyvarujte parkování na přímém slunci.
Nejhorší pro Li-Ion baterie je její úplné vybytí. Když tento
stav baterie necháte třeba po celou zimu,
pak je možné, že už baterii nikdy „neprobudíte“ a budete muset
nechat baterii repasovat.
Baterii nenabíjejte ihned po příjezdu z výletu
– nechte baterii před nabíjením tzv. „vychladnout“.
Nabíjet baterii doporučujeme nabíjet originální nabíječkou s co
nejmenším proudem.
Baterii také občas projeďte. Zní to možná jako paradox, ale
nepoužívaná baterie stárne rychleji.
Nejhůře jsou na tom pak baterie, které necháte odstavené s malou
kapacitou po dlouhou dobu.
Pokud jste si k elektrokolu pořídili rychlo-nabíječku,
používejte ji pouze v případě nutnosti.
Rozhodně rychlo-nabíječkou nenabíjejte baterii pravidelně!
Vysoký nabíjecí proud způsobuje větší zahřátí a to vede k degradaci
článků.
|
Nabíjení |
Nabito |
Nejnovější poznatky:
Pokud možno - často
nevybíjet pod 20%. Po dojezdu dobít na 80–90%, pokud
tedy pojedu druhý den.
Pokud nepojedu déle než asi tři dny, tak dobít po jízdě
na 45–60% a teprve před jízdou dobít,
někdo taky píše, že těsně před jízdou to není pro
baterii dobré? Dříve jsem to moc neřešil, dobil na 100%
jinak bych musel jezdit kratší trasy, nebo jet víc za
své. Začínám to dodržovat, cena za baterii je vysoká.
Externí baterie na kole:
Původně jsem si myslel, že tu externí baterii budu
vozit jen na delší trasy, ale změnil jsem názor.
Jak píše na fóru Volabike výrobce externích baterií,
dvě baterie zapojené paralelně mají dvojnásobnou
kapacitu a jsou méně zatěžované a prodlužuje se jejich
životnost. Váha druhé baterie je však znatelná.
Externí baterie při dešti:
Při použití ext. baterie při jízdě v dešti, nevím
zda je možnost proniknutí vody do konektoru.
Musím projít diskuze na toto téma.
Batrie a rozvody
Baterie
Propojení motoru
|
Mapa dobíjecích míst v Česku |