Výměna zadního kola.
Zadní kolo je připevněno k rámu pomocí dvou matic s šestihrannou hlavou 8 mm, imbusovým klíčem.
Propojovací kabel mezi motorem a rámem je chráněn plastem a ve spodní části upevněn třemi šrouby 3 mm,
a také v tomto případě je k jejich odšroubování zapotřebí imbusový klíč. Musí se proto počítat s tím, že v případě
nešťastné události, kdy narazíte na defekt zadní pneumatiky, není demontáž a montáž jednoduše okamžitá.

Vybavení potřebné k sundání zadního kola.
• Šestihranný klíč 8 mm (hmotnost 56 g)
• Šestihranný klíč 3 mm (hmotnost 7 g)

 
1. Kolo otočit a položit na sedlo na zem, vyšroubujte malé 3 mm šrouby - dávejte pozor, abyste je neztratili!
2. Sejměte černý plastový kryt a roztažením rozpojte konektor. Neotáčejte konektorem doleva ani doprava!
 
  
Sundání kola
Zajišťovací matice zadního kola povolte imbusem 8 mm a sejměte zadní kolo jako u klasického kola.
  
Při zpětné montáži pozor na tvar čepu a podložky, obě jsou tvarovány tak, aby odpovídaly tvaru patky.
Při zasouvání kola musí být závitová část čepu otočena nahoru, zatímco zploštělá část musí být kolmá k zemi.
Zub na podložce musí být umístěn pod čepem a musí vstoupit do patky. Následně můžete matice rovnoměrně
střídáním stran utáhnout až do konečného zajištění. Doporučení: do duše před jízdou použít opravné mléko Tufo.
Zadní kolo kompletně váží 3,23 kg.
 
BATERIE

Fenomén „formátování baterie“
Někteří prodejci před zimou nabízí formátování baterie. Pokud máte ve vašem elektrokole baterie Li-Ion,
pak se tomuto kroku zcela vyhněte. Formátování baterie je cyklus, kdy se baterie úplně vybije a úplně nabije.
 To se dříve provádělo kvůli paměťovému efektu, kterým staré NiMH a NiCd baterie trpěly.
Nové baterie Li-Ion nemají žádný paměťový efekt a formátováním těmto bateriím naopak zkrátíte životnost!!
Baterie v Bianchi Aria E-Road: Panasonic, lithium-mangan-ion, 36V 250Wh.

Jak se tedy o baterii starat?
Bateriím vadí extrémy - velké teplo/velká zima, úplné vybití/úplné nabití, tzn. nesnažit se z baterie vyždímat
maximum, tedy nevybíjet ji úplně, ale také naopak, vyvarujte se také vybití baterie natolik, aby se elektrokolo
samo vypnulo. Nabíjejte ji po každé jízdě bez ohledu na to, jakou vzdálenost jste ujeli nebo nakolik je vybitá.
Baterii nenabíjejte úplně na do plna. Při nabíjení nad 80% (napětí 40V) roste odpor, baterie se víc zahřívá.
Je prokázáno, že nabíjení baterie na 41V místo 42V (tzn. cca na 90%) může až 2x prodloužit její životnost.
Samozřejmě že bude o něco málo menší dojezd, ne ale vždy potřebujeme celých 100% baterie. Pro delší
uskladnění nabijte na cca 60%. Nejlépe baterii dělá, když je nabita v rozmezí 20 - 80%. Nikdy neskladujte
baterie venku, kde je teplota kolem 0°C. Stejně tak je neskladujte při teplotách nad 30°C, pro uskladnění
je ideální 5-15°C a suché prostředí a doporučení je, kontrolovat baterii zhruba jednou za dva měsíce.
Při výletech se vyvarujte parkování na přímém slunci.

Nejhorší pro Li-Ion baterie je její úplné vybytí. Když tento stav baterie necháte třeba po celou zimu,
pak je možné, že už baterii nikdy „neprobudíte“ a budete muset nechat baterii repasovat.
Baterii nenabíjejte ihned po příjezdu z výletu – nechte baterii před nabíjením tzv. „vychladnout“.
Nabíjet baterii doporučujeme nabíjet originální nabíječkou s co nejmenším proudem.
 Baterii také občas projeďte. Zní to možná jako paradox, ale nepoužívaná baterie stárne rychleji.
Nejhůře jsou na tom pak baterie, které necháte odstavené s malou kapacitou po dlouhou dobu.
Pokud jste si k elektrokolu pořídili rychlo-nabíječku, používejte ji pouze v případě nutnosti.
Rozhodně rychlo-nabíječkou nenabíjejte baterii pravidelně!
Vysoký nabíjecí proud způsobuje větší zahřátí a to vede k degradaci článků.


Nabíjení

Nabito

Nejnovější poznatky:
Pokud možno - často nevybíjet pod 20%. Po dojezdu dobít na 80–90%, pokud tedy pojedu druhý den.
Pokud nepojedu déle než asi tři dny, tak dobít po jízdě na 45–60% a teprve před jízdou dobít,
někdo taky píše, že těsně před jízdou to není pro baterii dobré? Dříve jsem to moc neřešil, dobil na 100%
jinak bych musel jezdit kratší trasy, nebo jet víc za své. Začínám to dodržovat, cena za baterii je vysoká.

Externí baterie na kole:
Původně jsem si myslel, že tu externí baterii budu vozit jen na delší trasy, ale změnil jsem názor.
Jak píše na fóru Volabike výrobce externích baterií, dvě baterie zapojené paralelně mají dvojnásobnou
kapacitu a jsou méně zatěžované a prodlužuje se jejich životnost. Váha druhé baterie je však znatelná.

Externí baterie při dešti:
Při použití ext. baterie při jízdě v dešti, nevím zda je možnost proniknutí vody do konektoru.
Musím projít diskuze na toto téma.

 Batrie a rozvody                  Baterie                Propojení motoru
       


Mapa dobíjecích míst v Česku

Díly a doplňky                                                                                                                                                        Všeobecné povídání
Jedno zajímavé kolo - Lapierre Xelius SL 600