Pamatujte, že nelze nahustit 25 mm pneumatiku jako 30 mm a že i desetina baru změní vaše kolo.
Jako chlapec, si dobře pamatuji, že mým pravidlem bylo
„nafouknout co nejvíce“ - až na hranici 11 Barů.
V té době jsme věřili, že čím více pneumatika nabobtná, tím
bude hladší aleu plynulo několik let a věci se značně
změnily a to jak z hlediska technického řešení, které máme k
dispozici (bezdušové pneumatiky, termoplastické
polyuretanové duše, části ráfků a větší pneumatiky), tak z
hlediska podmínek povrchu silnic. Trvalo mi to sice dlouho,
ale teď je můj názor úplně jiný.
Po mnoha letech, kdy jsem „šlapal“ aniž bych příliš věnoval
důležitost tlaku v pneumatikách (obecně jsem použil
jakoukoli pneumatiku kolem 8 barů), nyní věnuji pozornost i
tomu, jak moc jsou kola „nahuštěná“
a uvědomuji si, že i desetina baru mění vaše kolo a že ne
vždy více nafouknout je lepší.
1. - TYP GUMY
Každý typ pneumatiky má jiný provozní tlak. Třeba u bezdušové pneumatiky jsou tlaky podstatně nižší.
Nafouknout ji příliš, znamená zneplatnění všech výhod, které
by mohla zaručit.
2. - INDIKACE VÝROBCE
Tlak uvedený výrobcem je prvním parametrem: obecně se uvádí
rozsah použití (min / max) nebo maximální hodnota.
Je velmi důležité dodržovat tyto údaje, které se liší podle
typu konstrukce pneumatiky a zaručují
nejlepší výkon a
maximální bezpečnost.
3. - HMOTNOST JEZDCE
Pokud jste velmi lehcí, budete se muset zaměřit na minimální
hodnoty doporučené výrobcem, pokud jste dostatečně těžcí,
budete se muset přiblížit k horní hranici.
4. - VNITŘNÍ ŠÍŘKA RÁFKU
Tlak musí brát v úvahu také vnitřní šířku ráfku .
Pokud byly před několika lety nejpoužívanějšími sekcemi
15 a 17 mm, nyní je obtížné najít ráfky s vnitřním kanálem užším
než 19 mm. Tlak se musí snižovat s tím,
jak se zvětšuje vnitřní šířka ráfku. Pro vysvětlení - společnost Pirelli doporučuje upustit 0,4
baru mezi 17
a 19 mm ráfkem. Stručně řečeno, pro správné
nastavení tlaku potřebujeme znát vnitřní část vašich kol.
5. - ŠÍŘKA PNEUMATIKY
Pamatujte, že 30 mm pneumatiku nelze nahustit jako 25 mm
pneumatiku.
Obecně řečeno, čím více se šířka zvětšuje, tím více musíte s
tlakem klesat.
6. - JÍZDNÍ STYL
Pro větší pohodlí je vhodné snížit tlak na přední kolo o
několik desetin baru (asi 0,3). Pro agresivnější styl jízdy
naopak stačí zachovat stejnou hodnotu jak vpředu, tak i
vzadu.
7. - ATMOSFERICKÉ PODMÍNKY
Mokrá vozovka způsobuje snížení přilnavosti mezi gumou a
asfaltem.
Snížení tlaku v pneumatikách vám umožní zvýšit stopu a tedy
obnovit určitou přilnavost, ale dávejte pozor, abyste
neklesli pod limity uvedené výrobcem . |
Příklady z profi
pelotonu
Paris - Roubaix 2021 obutí je rozděleno na dušové a
bezdušové (podle Grega Van Avermaeta byla rychlost a pohodlí
bezdušové pneumatiky mnohem lepší). Všichni jezdci vybaveni
Fy.Pirelli používali 30 mm pneumatiky. Provozní tlak byl
kolem 4,5 baru, s minimem 4 barů, ale v případě deště
klesnul o dalších 0,2 až 0,3 baru, aby se zvýšila stopa
pneumatiky a zajistila se lepší přilnavost.
Sonny Colbrelli - 74 kg/1,76 m - Vítěz Paris-Roubaix 2021 -
259km
Continental GP5000 S TR, 32 mm (1 329 Kč), nafouknuté na 3,8 baru vzadu a 3,4 vpředu.
Colbrelli dokončil závod bez výměny kola ale i kol, a to navzdory
dvěma defektům, pakliže do každé gumy bylo umístěno asi 60 ml latexu,
který rychle uzavřel díru,
aniž by způsobil významnou ztrátu tlaku.
Latex - Aby mohl latex správně plnit svou funkci,
musí být pravidelně doplňován, aby se zabránilo úplnému
vyschnutí uvnitř gumy. Doba trvání závisí na typu výrobku a
klimatických podmínkách, ale obecně lze malé doplnění
provést ventilem každé 2 nebo 3 měsíce. (Pomoc - na ráfek a
gumu v místě defektu (dírky) obtočte
elektrickou pásku (vždy je užitečné
mít s sebou), což kapalině pomůže v její funkci.
Pokud se kapalině nepodařilo utěsnit propíchnutí, znamená
to, že poškození je příliš velké a plášť by měl být vyhozen?
Naštěstí obecně tomu tak není, protože bezdušové lze opravit
použitím specifických záplat uvnitř pneumatiky, které vám
umožní pokračovat v jeho používání.
Pro silniční pneumatiky mezi 700 × 25 a 700 × 28 , které
jsou v současnosti nejběžnější, většina výrobců doporučuje
množství „latexu“ v rozmezí 30 až 40 ml na jedno pokrytí.
Rada:
- pravidelně doplňujte těsnicí kapalinu (nebo kontrolujte, zda ta, která je přítomna, úplně nevyschla);
- respektujte provozní tlaky uvedené na pneumatice a ráfku;
- v případě nouze mějte vždy s sebou izolační pásku, po
přifouknutí pomůže;
- co nejdříve vyčistěte postříkanou kapalinu na kole, oblečení a botách;
- mějte vždy s sebou náhradní gumu, páčky a pumpu pro
případ, že by kapalina neuzavřela otvor.
Strade Bianchi - většina jela Pirelli P Zero Velo Colour
Edition Classic silniční plášť 28-622 (1400,-Kč)
dušové
provedení i bezduše ZERO Race TLR, hodnoty bar podobné hodnotám
použitým na dlažebních kostkách, řekněme o -1 bar méně než v
asfaltových závodech.
Přeze všechno jsou galusky stále královskou volbou pro ty,
kteří bojují o celkovou klasifikaci na Giro nebo Tour. |
Znáte TIREWIZ?
Quarq TyreWiz usnadňuje nalezení dokonalého tlaku
v pneumatikách.
TyreWiz nabízí cyklistům zpětnou vazbu v reálném čase, takže
si můžete nastavit ideální tlak v pneumatikách na svém kole. Tyto 10gramové jednotky, fungují na jakémkoli
dříku ventilu – bezdušové nebo vnitřní – s odnímatelnými jádry. Každý TireWiz přenáší údaje o tlaku v pneumatikách a i
upozornění na stav baterie v Ant+ nebo Bluetooth do aplikace
pro chytré telefony pro Android a iOS i novějších cyklopočítačů od Garminu. Prostřednictvím aplikace TyreWiz
navrhuje tlak v pneumatikách velikosti kol (700c, 27,5/650b
nebo 26 palců) a šířky pneumatiky a hmotnosti uživatele při
jízdě. Aplikace funguje i jako digitální manometr. Při
nafukování pneumatik se obraz pneumatiky na obrazovce změní
z červené na zelenou, takže přesně víte, kdy přestat
pumpovat.
Jsou napájeny snadno vyměnitelnou baterií CR1632,
která má podle Quarq životnost 300 hodin.
Cena: 199 $
Hmotnost: 10 gramů (na kolo)
Použití: silnice, trail, hory, štěrk, cyklokros
Životnost baterie: 300 hodin
Na závodech Paris-Roubaix 2021 použil
TyreWiz tým Movistar na pneumatikách Continental Grand Prix 5000 S TR. |
Jsou i profi závody, kde si
závodník vozí opravu s sebou.
Serenissima Gravel, první šotolinové závody vyhrazené pro
profesionály
Není dovoleno: vozidla neutrální pomoci, měnit kola a to ani mezi
sportovci stejného týmu, používání vysílaček.
Téměř každý si tedy veze náhradní duši a sadu nářadí. Technická
pomoc jen ve 4 stanovených zónách.
Vittoria Terrain Zero Tubeless Ready - do každé bylo dáno asi 60 ml
latexu.
Pro silniční pneumatiky 700 mezi 25/28, které jsou v současnosti
nejběžnější, většina výrobců doporučuje
množství „latexu“ v rozmezí 30 až 40 ml na pneu.
Samozřejmě existuje riziko řezů, které jsou příliš velké na to,
aby
je uzavřel tmel, ale to je poměrně vzácný případ.
Pokud je cílem omezit riziko propíchnutí, je lepší volit
pneumatiky s robustnější konstrukcí a dodatečnou ochranou
(kevlar, vectran, nebo jiné materiály) umístěnou
mezi běhounem a
kostrou.
Hmotnost sice trochu utrpí, ale riziko
proražení bude ve srovnání se superlehkými
pneumatikami velmi nízké.
Vlastní
zkušenost z jízdy na Bianchi Aria:
Bianchi montovalo na kolo odolný silniční plášť Vittoria Rubino
Graphene 2.0 28-622, 60TPI, se kterými
jsem dosud
bez problémů a bez defektu najel 6.500 km.
Samozřejmě že nalívám tmel Tufo, se kterým mám již
dlouholeté zkušenosti, prakticky od doby jeho příchodu na
trh. Na novou sezonu jsem pořídil novější a i odolnější
Rubino Pro IV Control G2.0
28-622, 150TPI. Doporučený
tlak 5.7 bar, do přední jsem dával méně.
Plášť pneumatik pro závodní kola má obvykle 60 nebo 120 TPI,
ale některé produkty mohou dosáhnout až 160 nebo 170 TPI.
Setkáte-li se s hodnotami vyššími než tyto, znamená to, že
hodnoty se nevztahují na TPI jedné vrstvy, ale na celek
kostry, která může být z 2 nebo z 3 vrstev. Aby bylo jasno,
kostru 320 TPI lze vyrobit ze dvou vrstev po 160 nití na
palec.
Závěrem: Po prostudování vývoje a vlastností
však ale není jisté, že vysoká hodnota TPI je vždy tou
nejlepší volbou.
- Pokud hledáte vysoce výkonnou, lehkou závodní pneumatiku s
vysokou přilnavostí a jste ochotni obětovat sílu a odolnost,
pak
byste měli zvolit produkt s vysokým TPI.
- Pokud naopak chcete, aby pneumatika najezdila mnoho
kilometrů, robustní i na špinavých nebo nezpevněných
cestách,
bude lepší volit pneumatiky s nižší hodnotou TPI. |
Další odolné pláště
Vittoria
Nejlepší silniční plášť světa za přijatelnou cenu
Hlavní
stránka
|