Pamatujte, že nelze nahustit 25 mm pneumatiku jako 30 mm a že i desetina baru změní vaše kolo.

Jako chlapec, si dobře pamatuji, že mým pravidlem bylo „nafouknout co nejvíce“ - až na hranici 11 Barů.
V té době jsme věřili, že čím více pneumatika nabobtná, tím bude hladší aleu plynulo několik let a věci se značně změnily a to jak z hlediska technického řešení, které máme k dispozici (bezdušové pneumatiky, termoplastické polyuretanové duše, části ráfků a větší pneumatiky), tak z hlediska podmínek povrchu silnic. Trvalo mi to sice dlouho, ale teď je můj názor úplně jiný.
Po mnoha letech, kdy jsem „šlapal“ aniž bych příliš věnoval důležitost tlaku v pneumatikách (obecně jsem použil jakoukoli pneumatiku kolem 8 barů), nyní věnuji pozornost i tomu, jak moc jsou kola „nahuštěná“ a uvědomuji si, že i desetina baru mění vaše kolo a že ne vždy více nafouknout je lepší.
 
1. - TYP GUMY
Každý typ pneumatiky má jiný provozní tlak. Třeba u bezdušové pneumatiky jsou tlaky podstatně nižší.
Nafouknout ji příliš, znamená zneplatnění všech výhod, které by mohla zaručit.
 
2. - INDIKACE VÝROBCE

Tlak uvedený výrobcem je prvním parametrem: obecně se uvádí rozsah použití (min / max) nebo maximální hodnota. Je velmi důležité dodržovat tyto údaje, které se liší podle typu konstrukce pneumatiky a zaručují
nejlepší výkon a maximální bezpečnost.
 
3. - HMOTNOST JEZDCE

Pokud jste velmi lehcí, budete se muset zaměřit na minimální hodnoty doporučené výrobcem, pokud jste dostatečně těžcí, budete se muset přiblížit k horní hranici.
 
4. - VNITŘNÍ ŠÍŘKA RÁFKU
Tlak musí brát v úvahu také vnitřní šířku ráfku . Pokud byly před několika lety nejpoužívanějšími sekcemi
15 a 17 mm, nyní je obtížné najít ráfky s vnitřním kanálem užším než 19 mm. Tlak se musí snižovat s tím,
jak se zvětšuje vnitřní šířka ráfku. Pro vysvětlení - společnost Pirelli doporučuje upustit 0,4 baru mezi 17
a 19 mm ráfkem. Stručně řečeno, pro správné nastavení tlaku potřebujeme znát vnitřní část vašich kol.
 
5. - ŠÍŘKA PNEUMATIKY

Pamatujte, že 30 mm pneumatiku nelze nahustit jako 25 mm pneumatiku. Obecně řečeno, čím více se šířka zvětšuje, tím více musíte s tlakem klesat.
      
 
6. - JÍZDNÍ STYL

Pro větší pohodlí je vhodné snížit tlak na přední kolo o několik desetin baru (asi 0,3). Pro agresivnější styl jízdy naopak stačí zachovat stejnou hodnotu jak vpředu, tak i vzadu.
 
7. - ATMOSFERICKÉ PODMÍNKY

Mokrá vozovka způsobuje snížení přilnavosti mezi gumou a asfaltem. Snížení tlaku v pneumatikách vám umožní zvýšit stopu a tedy obnovit určitou přilnavost, ale dávejte pozor, abyste neklesli pod limity uvedené výrobcem .

 Příklady z  profi pelotonu

Paris - Roubaix 2021 obutí je rozděleno na dušové a bezdušové (podle Grega Van Avermaeta byla rychlost a pohodlí bezdušové pneumatiky mnohem lepší). Všichni jezdci vybaveni Fy.Pirelli používali 30 mm pneumatiky. Provozní tlak byl kolem 4,5 baru, s minimem 4 barů, ale v případě deště klesnul o dalších 0,2 až 0,3 baru, aby se zvýšila stopa pneumatiky a zajistila se lepší přilnavost.
 
Sonny Colbrelli - 74 kg/1,76 m - Vítěz Paris-Roubaix 2021 - 259km

Continental GP5000 S TR, 32 mm (1 329 Kč), nafouknuté na 3,8 baru vzadu a 3,4 vpředu.
Colbrelli dokončil závod bez výměny kola ale i kol, a to navzdory dvěma defektům, pakliže do každé gumy bylo umístěno asi 60 ml latexu, který rychle uzavřel díru, aniž by způsobil významnou ztrátu tlaku.
 
Latex - Aby mohl latex správně plnit svou funkci, musí být pravidelně doplňován, aby se zabránilo úplnému vyschnutí uvnitř gumy. Doba trvání závisí na typu výrobku a klimatických podmínkách, ale obecně lze malé doplnění provést ventilem každé 2 nebo 3 měsíce. (Pomoc - na ráfek a gumu v místě defektu (dírky) obtočte
elektrickou pásku (vždy je užitečné mít s sebou), což kapalině pomůže v její funkci.
Pokud se kapalině nepodařilo utěsnit propíchnutí, znamená to, že poškození je příliš velké a plášť by měl být vyhozen? Naštěstí obecně tomu tak není, protože bezdušové lze opravit použitím specifických záplat uvnitř pneumatiky, které vám umožní pokračovat v jeho používání.
Pro silniční pneumatiky mezi 700 × 25 a 700 × 28 , které jsou v současnosti nejběžnější, většina výrobců doporučuje množství „latexu“ v rozmezí 30 až 40 ml na jedno pokrytí.
 
Rada:
- pravidelně doplňujte těsnicí kapalinu (nebo kontrolujte, zda ta, která je přítomna, úplně nevyschla);
- respektujte provozní tlaky uvedené na pneumatice a ráfku;
- v případě nouze mějte vždy s sebou izolační pásku, po přifouknutí pomůže;
- co nejdříve vyčistěte postříkanou kapalinu na kole, oblečení a botách;
- mějte vždy s sebou náhradní gumu, páčky a pumpu pro případ, že by kapalina neuzavřela otvor.
 
Strade Bianchi - většina jela Pirelli P Zero Velo Colour Edition Classic silniční plášť 28-622 (1400,-Kč)
dušové provedení i bezduše ZERO Race TLR, hodnoty bar podobné hodnotám použitým na dlažebních kostkách, řekněme o -1 bar méně než v asfaltových závodech.
 
Přeze všechno jsou galusky stále královskou volbou pro ty, kteří bojují o celkovou klasifikaci na Giro nebo Tour.

Znáte TIREWIZ?
Quarq TyreWiz usnadňuje nalezení dokonalého tlaku v pneumatikách.
        
TyreWiz nabízí cyklistům zpětnou vazbu v reálném čase, takže si můžete nastavit ideální tlak v pneumatikách na svém kole. Tyto 10gramové jednotky, fungují na jakémkoli dříku ventilu – bezdušové nebo vnitřní – s odnímatelnými jádry. Každý TireWiz přenáší údaje o tlaku v pneumatikách a i upozornění na stav baterie v Ant+ nebo Bluetooth do aplikace pro chytré telefony pro Android a iOS i novějších cyklopočítačů od Garminu. Prostřednictvím aplikace TyreWiz navrhuje tlak v pneumatikách velikosti kol (700c, 27,5/650b nebo 26 palců) a šířky pneumatiky a hmotnosti uživatele při jízdě. Aplikace funguje i jako digitální manometr. Při nafukování pneumatik se obraz pneumatiky na obrazovce změní z červené na zelenou, takže přesně víte, kdy přestat pumpovat.
Jsou napájeny snadno vyměnitelnou baterií CR1632, která má podle Quarq životnost 300 hodin.
Cena: 199 $
Hmotnost: 10 gramů (na kolo)
Použití: silnice, trail, hory, štěrk, cyklokros
Životnost baterie: 300 hodin
Na závodech Paris-Roubaix 2021 použil TyreWiz tým Movistar na pneumatikách Continental Grand Prix 5000 S TR.

Jsou i profi závody, kde si závodník vozí opravu s sebou.
Serenissima Gravel, první šotolinové závody vyhrazené pro profesionály
  
Není dovoleno: vozidla neutrální pomoci, měnit kola a to ani mezi sportovci stejného týmu, používání vysílaček.
Téměř každý si tedy veze náhradní duši a sadu nářadí. Technická pomoc jen ve 4 stanovených zónách.

Vittoria Terrain Zero Tubeless Ready - do každé bylo dáno asi 60 ml latexu.



Pro silniční pneumatiky 700 mezi 25/28, které jsou v současnosti nejběžnější, většina výrobců doporučuje
množství „latexu“ v rozmezí 30 až 40 ml na pneu. Samozřejmě existuje riziko řezů, které jsou příliš velké na to,
aby je uzavřel tmel, ale to je poměrně vzácný případ. Pokud je cílem omezit riziko propíchnutí, je lepší volit
pneumatiky s robustnější konstrukcí a dodatečnou ochranou (kevlar, vectran, nebo jiné materiály) umístěnou
mezi běhounem a kostrou. Hmotnost sice trochu utrpí, ale riziko proražení bude ve srovnání se superlehkými
pneumatikami velmi nízké.

             

Vlastní zkušenost z jízdy na Bianchi Aria:
Bianchi montovalo na kolo odolný silniční plášť Vittoria Rubino Graphene 2.0 28-622, 60TPI, se kterými jsem dosud
bez problémů a bez defektu najel 6.500 km. Samozřejmě že nalívám tmel Tufo, se kterým mám již dlouholeté zkušenosti, prakticky od doby jeho příchodu na trh. Na novou sezonu jsem pořídil novější a i odolnější Rubino Pro IV Control G2.0
28-622, 150TPI. Doporučený tlak 5.7 bar, do přední jsem dával méně.
                              
Plášť pneumatik pro závodní kola má obvykle 60 nebo 120 TPI, ale některé produkty mohou dosáhnout až 160 nebo 170 TPI. Setkáte-li se s hodnotami vyššími než tyto, znamená to, že hodnoty se nevztahují na TPI jedné vrstvy, ale na celek kostry, která může být z 2 nebo z 3 vrstev. Aby bylo jasno, kostru 320 TPI lze vyrobit ze dvou vrstev po 160 nití na palec.
Závěrem: Po prostudování vývoje a vlastností však ale není jisté, že vysoká hodnota TPI je vždy tou nejlepší volbou.
- Pokud hledáte vysoce výkonnou, lehkou závodní pneumatiku s vysokou přilnavostí a jste ochotni obětovat sílu a odolnost,
  pak byste měli zvolit produkt s vysokým TPI.
- Pokud naopak chcete, aby pneumatika najezdila mnoho kilometrů, robustní i na špinavých nebo nezpevněných cestách,
  bude lepší volit pneumatiky s nižší hodnotou TPI.

Další odolné pláště Vittoria


Nejlepší silniční plášť světa za přijatelnou cenu



     
 

Hlavní stránka

 

Jedno zajímavé kolo - Lapierre Xelius SL 600